‘Als angst het bangst is
Als je voor een ander vreest
En doodsbenauwd om iemand bent
Van wie je houdt,
Dan ben ik van mijn leven nooit zo bang geweest.’

– Ilja Leonard Pfeijffer

De wereld staat op z’n kop door een virus en dat laat niemand onberoerd. Misschien voel je spanning in je nek, pijn in je buik, slaap je onrustig en maak je je zorgen. Je probeert het wel van je af te zetten door gezellige dingen te doen, maar dat lukt lang niet altijd.

Logisch ook, want we zitten met veel onzekerheid. Hoe lang gaat dit duren? Zitten we straks helemaal opgesloten? Blijven jij, je ouders en andere dierbaren wel gezond? Hoe moet dat nou met je bedrijf? Ineens realiseren we ons hoe kwetsbaar we zijn.

Hoe ga je daarmee om? Hoe hou je je hoofd koel? Hoe kun je je veilig blijven voelen in deze situatie? Dat zijn essentiële vragen nu. Want de gebeurtenissen zelf kunnen we niet veranderen, maar wél de manier waarop we ze beleven.

Hier zijn 5 tips die helpen om je veilig te voelen.

TIP 1. Accepteer de situatie

Je verzetten tegen de realiteit heeft geen enkele zin. In tegendeel; het levert helemaal niets op behalve stress. En stress maakt dat je niet meer helder kunt denken. Accepteer dus wat er aan de hand is, en bedenk vanuit de nieuwe realiteit wat slim is om te doen.

De meditatie ‘ja-zeggen’ helpt je bij het accepteren van de situatie.

Accepteer ook je gevoelens van angst en onrust. Ons brein houdt nou eenmaal niet van onverwachte wendingen en is daarom alert. En dat is nuttig. Het zorgt ervoor dat we onze handen vaak wassen en 1,5 meter afstand houden. Angst maakt dat je verstandiger handelt, MITS bescheiden aanwezig.  Schrijver Elizabeth Gilbert zegt het mooi: ‘Angst mag best advies geven, maar wel vanaf de achterbank van de auto.’ Hij mag niet sturen en bepaalt dus niet wat je doet.

Lees je al het nieuw over corona omdat dit je een gevoel van controle geeft? Het is de angst die je dit laat doen, niet je verstand. Je houdt je hoofd koel door je te beschermen tegen berichten over nare gevallen en negatieve statistieken. Ze bezorgen je stress waar je niks mee kunt.

Beperk je tot het lezen van info over wat je kunt doen om jezelf en anderen te beschermen en hou je daaraan. Informeer je bij een paar betrouwbare bronnen, zoals het RIVM of de overheid.

Gratis adviesgesprek

annelies@zilverkadecoaching
06 104 72 959

 Laat van je horen en ik bel je terug.

Afspraak maken

TIP 2.  Neem tijd voor jezelf

Door alle onrust, en alles wat er geregeld moet worden, ben je erg gefocust op wat er om je heen gebeurt. Zeker als je wat gevoeliger bent en veel signalen uit de omgeving oppikt. Je kunt jezelf dan makkelijk uit het oog verliezen

Blijf daarom goed voor jezelf zorgen en zoek regelmatig de stilte op om dingen te verwerken. Om spanning los te laten en terug in balans te komen. Misschien is een uurtje per dag al voldoende.

Ga zitten met je ogen dicht en voel wat je nodig hebt. Een meditatie? Jouw muziek? Of juist even helemaal niks?

Velen van ons staan klaar om anderen te helpen. Maar denk ook aan jezelf. Als jij zorgt dat je ontspannen en in balans blijft, kun je veel meer voor anderen betekenen.

TIP 3. Kies bewust voor een goed gevoel

Deze tip bestaat  uit 2 stappen:

A. Word je gewaar van je negatieve gedachten.

Merk het op als je blijft hangen in negatieve gedachten en sombere scenario’s. Voel wat deze gedachten met je doen. Hoe reageert je lichaam? Wat gebeurt er met je stemming? Realiseer je: dit is wat stress met je doet. Je brein maakt negatieve verhalen, je lichaam verkrampt en helder nadenken lukt niet meer. En ondertussen ligt je immuunsysteem plat en ben je vatbaarder voor ziektes. En dat is helemaal niet wat je nu nodig hebt.

B. Kies bewust voor een goed gevoel

Stap uit die negatieve spiraal door bewust te kiezen voor een gedachte die je een beter gevoel geeft. En die écht waar is. Bijvoorbeeld:

  • ‘Ik ben nu gezond.’
  • ‘Ik neem de voorzorgsmaatregelen die geadviseerd worden.’
  • ‘Mijn vader/moeder voelt zich goed op dit moment.’

Je kunt ook denken aan alles waar je dankbaar voor bent. Want angst en dankbaarheid gaan niet samen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • het gezellige huis waarin je woont,
  • het eten dat weer op tafel staat,
  • een fijn gesprek dat je hebt gehad.

Al je zorgen buig je op deze manier om in positieve constateringen. Hoe meer je dat doet, hoe beter je jezelf voelt. Stresshormonen maken dan plaats voor gelukshormonen. En je immuunsysteem komt weer op volle kracht.

TIP 4. Begin de dag met een intentie

Als je ‘s morgens wakker wordt, ben je de eerste minuten extra gevoelig voor indrukken. Zet je dan direct de radio aan voor coronanieuws, of je denk aan alles wat je nog moet doen, dan zit je gelijk in de stress-modus. Geen fijn begin van de dag.

Veel beter is het om nog even bij jezelf te blijven en te bedenken: Waar heb ik vandaag behoefte aan? Wat wil ik voelen vandaag? En bepaal dan een intentie voor de dag. Bijvoorbeeld: ‘Vandaag wil ik plezier ervaren.’ Of ‘Vandaag wil ik rust en harmonie voelen.’ Deze intentie werkt als een richtingaanwijzer voor je onderbewuste. Je zult zien dat hij vaak uitkomt.

TIP 5. Doe het ABC van ontstressen

Een hele fijne manier om in korte tijd negatieve emoties los te laten, is ‘Het ABC van ontstressen’. Het is een ontspanningstechniek die een paar jaar geleden is ontwikkeld door ethica en stress-expert Dr. M. Riemslagh. Weet je al hoe werkt? (Cliënten leren het standaard in mijn praktijk) Dan kan ik je alleen maar zeggen: pas het ook nu toe. Zeker als je onzeker en kwetsbaar voelt. Het kan zo vaak als je wilt. Zie ook mijn blog hierover.

Ken je ‘Het ABC van ontstressen’ nog niet, dan is het goed om te weten dat het een oefening is die gericht is op het brein. Bij stress worden er tussen je twee hersenhelften minder verbindingen gemaakt. En door die verbindingen te herstellen breng je de rust weer terug in je systeem.

Je doet dat met een paar eenvoudige handelingen. Je kunt die thuis doen, op je werk, in bed, maakt niet uit. Al na een paar minuten voel je de spanning van je afglijden.

Ik kan je ‘Het ABC van ontstressen’ helaas niet aanleren via dit blog. Maar dat kan wel goed via Skype. (En straks natuurlijk weer live in de praktijk.) Wil je het leren? Meld je dan even aan per mail of telefoon.

Begeleiding

Wil je graag meer begeleiding bij het omgaan met de situatie? Of wil je gewoon even sparren over wat je kunt doen? Dat kan prima via beeldbellen. Tijdens de crisis hou ik ook kortere sessies van een half uur tot 3 kwartier.

Een eerste adviesgesprek is gratis en vrijblijvend. We bespreken dan wat nodig is om je situatie te verbeteren. En ook bekijken of ik de juiste persoon ben om je te helpen.

Ja, ik maak
graag een afspraak

Wil je een reactie geven op dit blog? Graag! Dat kan helemaal onderaan deze pagina.

Reageer