Oké, stress is dus slecht. Maar gelukkig heb ik er geen last van, want ik heb een leuke baan.’

Het is een misvatting te denken dat je alleen stress hebt als je een vervelende baan hebt of een te drukke agenda. Het is veel meer dan dat.

Maak je je zorgen over je partner, bepaalde relaties  of je gezondheid? Heb je last van onzekerheid, angst of te veel prikkels? Baal je van je eigen gedrag, van verslavingen? Pieker je over geldzaken, kun je niet goed slapen? Het zijn er allemaal vormen van stress. Het is álles wat ons geestelijk of lichamelijk uit evenwicht brengt.

Waarom is dat slecht?

Stress brengt je lichaam in de alarmstand. Alles is dan gericht op overleven, op een supersnelle, krachtige actie om je leven te redden. Dat stamt nog uit de oertijd, toen we nog vaak letterlijk moesten vechten voor ons leven, of heel snel moesten vluchten.

Deze alarmstand zorgt voor een snelle hartslag, een hoge bloeddruk (volle kracht naar armen en benen), een verminderde darmwerking (zodat je niet nodig moet tijdens een gevecht) en een verzwakt immuunsysteem (een gevecht met een leeuw heeft prioriteit boven een gevecht met een virus). Je lichaam staat op overleven.

Het alarm zorgt ook voor mentale veranderingen. Je reageert namelijk vanuit reflexen en goed nadenken is er niet meer bij. Doordat je gericht bent op gevaar zie je de ander als ‘aanvaller’ of ‘schuldige’ en zo gedraag je je ook. Je inlevingsvermogen is stukken minder. Je bent geen leuk gezelschap..

Doordat je gericht bent op gevaar zie je de ander als ‘aanvaller’ en zo gedraag je je ook.

Is deze stressreactie handig?

Vroeger, toen er nog wel eens een leeuw achter je aan zat, was zo’n stressreactie heel handig. En ook nu nog kán het effectief zijn, bijvoorbeeld als je huis in brand staat. Toch kun je gerust zeggen dat ons stresssysteem ons tegenwoordig behoorlijk in de weg zit. Want bij de meeste vormen van spanning die wij ervaren, is vechten of vluchten helemaal geen oplossing.

Behoefte aan een helder hoofd

Bijvoorbeeld als je een deadline hebt op je werk, of bij relatieproblemen. Dan is het helemaal niet handig dat je niet goed kunt nadenken en vanuit reflexen handelt. Dan is het juist cruciaal dat je een helder hoofd hebt, je intelligentie kunt inzetten en je inlevingsvermogen 100% is. Alleen met een ontspannen en evenwichtig brein kun je duurzame oplossingen voor je problemen bedenken.

Lichamelijke problemen

Daar komt nog bij dat de spanningen van nu vaak veel langer aanhouden. Denk maar eens aan een druk bestaan met werk en kinderen, of als je faalangst hebt. Dan kan je zonder het te weten jaren in de alarmstand staan, met alle gevolgen van dien. Je krijgt pijntjes, hartkloppingen, bloeddrukproblemen en darmklachten. Omdat het immuunsysteem zwakker is, werkt je zelfhelend vermogen niet goed. De energie stagneert en je bent sneller ziek.

Door te ontstressen breng je je lichaam tot leven. Met een positief effect op alles wat van belang is om goed te functioneren in het dagelijks leven.

Stop stress – creëer bloei!

Het is dus enorm belangrijk te leren hoe je stress kunt loslaten. Hoe je je kunt ontspannen bij alle uitdagingen het leven je biedt. Want daarmee wek je in feite je lichaam tot leven. Je geeft energie aan alle cellen van je lichaam en brengt je brein weer in balans.

Als je spanning werkelijk kunt loslaten ben je een blijer mens. Je heb je een betere gezondheid, meer veerkracht, fijnere vriendschappen en een groter gevoel van verbondenheid. Ook ben je beter in staat goede, duurzame oplossingen te bedenken en je doelen te bereiken. Je bent in flow.

Wil je minder spanning in je leven? Wil je stress leren loslaten, op een manier die je ook thuis, op je werk of in de trein kunt doen? Ik leer het je graag.

Ja, ik kom het graag leren
en kom langs voor een gratis inspiratiegesprek.

ik geef me op

Gratis inspiratiegesprek

annelies@zilverkadecoaching
06 104 72 959

Gratis inspiratiegesprek of meer informatie? Laat een boodschap achter en ik bel je terug.

Download gratis e-book
‘Volle Kracht, laat los wat je belemmert
in 6 stappen’

Reageer