Wanneer ben je hoogsensitief?

Hoogsensitiviteit is een aangeboren eigenschap die je terugziet bij ca. 20% van de bevolking, mannen én vrouwen. Het is een eigenschap waar de laatste jaren veel wetenschappelijk onderzoek naar wordt gedaan.

Iedere HSP is anders

Het idee dat je als HSP per se een stil introvert persoon moet zijn, is een misverstand. Hoogsensitiviteit komt voor bij verschillende type mensen – omdat het altijd in combinatie komt met andere eigenschappen.

  • Je kan liever op de achtergrond blijven of juist graag op het podium staan;
  • Je kan meegaand zijn of iemand met een uitgesproken sterke wil;
  • Je kan van routine houden of juist een prikkelzoeker zijn;
  • je kan introvert zijn of extravert.

Het kan allemaal bij HSP.

Je bent waarschijnlijk hoogsensitief, als je je in deze drie kenmerken herkent:

1. Grote opmerkzaamheid & prikkelgevoeligheid

Hoogsensitieve mensen zijn erg opmerkzaam. Hun zenuwstelsel is gevoeliger en daardoor komen beelden, licht, geluiden en geuren eerder en harder binnen. Ook pikken ze emoties en verwachtingen van anderen, de sfeer in een ruimte en sociale interacties eerder op. Subtiele veranderingen ontgaan hen zelden.

2. Diepgaande informatieverwerking

HSP verwerken nieuwe informatie heel grondig. Ze koppelen het aan eerdere ervaringen en bestaande kennis, en dat is op scans zichtbaar door het oplichten van veel verschillende hersengebieden. Een HSP leert hierdoor relatief snel.
HSP overdenken alles goed voordat ze een beslissing nemen. Ze zien alle consequenties en risico’s in hun hoofd voorbij komen – voor zichzelf en voor anderen. Binnen organisaties zijn HSP daardoor de verbinders: HSP zijn sterk gericht op de belangen van de groep en maken hun eigen belang daaraan vaak ondergeschikt.

3. Sterke innerlijke reacties

Doordat hoogsensitieve personen informatieve, zintuiglijke en sociale prikkels diepgaand verwerken, ontstaan in hun brein al snel complexe ‘gedachtetreinen’ en rijke associaties. Het brein verricht topsport als het ware. Dit kan het gevoel geven van een ‘overvol hoofd’. Er niks meer bij kunnen hebben. Dit geeft stress en lichamelijke sensaties waardoor HSP eerder overprikkeld en emotioneel kunnen worden.
HSP zijn sowieso eerder geraakt, negatief én positief. Ze kunnen ook intens genieten en blij zijn voor iemand anders.

Let wel op: prikkelgevoeligheid alléén komt ook veel voor bij AD(H)D en ADD, bij varianten uit het autismespectrum. Het is vooral de combinatie met de grondige verwerking in het brein die kenmerkend is voor HSP.

Herken je je in bovenstaande?
Dan komt het volgende je vast ook bekend voor:

Kwaliteiten van HSP zijn o.a

  • aanvoelen & begrijpen van de ander
  • oog voor belang van de groep
  • verantwoordelijkheidsgevoel
  • opmerkzaam
  • snel verbanden zien
  • goed in kansen-risico analyse
  • intuïtief
  • creatieve oplossingen
  • kunnen verhelderen
  • verbindend

Bekende issues van de HSP

Door de ’topsport’ die in je HSPbrein plaatsvindt, is er een grotere kans dat je last hebt van:

  • stressgevoeligheid
  • gevoeligheid voor omgevingsfactoren die anderen niet lijken op te merken
  • snel schrikken en overprikkeld raken
  • jezelf vergeten in de zorg voor anderen
  • moeite hebben met grenzen
  • je het lot van anderen erg aantrekken
  • je te veel aanpassen
  • je afgewezen voelen
  • erg streng zijn voor jezelf, perfectionisme
  • te weinig rust
  • veel piekeren
  • het lang nawerken van ervaringen

Wanneer krijg je last van je hoogsensitiviteit?

Niet iedere HSP struikelt over zijn sensitiviteit. Of je er last van hebt heeft vooral te maken met:

  • je opvoeding: ben je onveilig of veilig gehecht?
  • de leefregels in je gezin van herkomst: hoe werd je geacht je te gedragen?
  • trauma’s: heb ervaringen gehad die je als heftig hebt ervaren?
  • de combinatie met je andere eigenschappen: ben je extravert / heb je behoefte aan prikkels?
  • ben je misschien ook hoogbegaafd? (ca. 10% van HSP is hoogbegaafd)

Wat doet je gevoeligheid met jou?

Ervaar je de kracht van je sensitiviteit  of struikel je er over? Laat je dan helpen en ontdek je gebruiksaanwijzing. Want alleen dán kun je werkelijk tot bloei komen en kan je juist als HSP van betekenis zijn. Ontspannen en vol vertrouwen. Een adviesgesprek is altijd gratis.

Ja, ik maak een afspraak

Afspraak maken

Een reactie op dit blog? Fijn. Dat kan onderaan deze pagina.

Gratis adviesgesprek?

annelies@zilverkadecoaching
06 104 72 959
Laat van je horen en ik bel je terug.
Afspraak maken

Download gratis checklist

Reageer