De hypernerveuze sfeer in ons land is hot topic. Gelukkig is er nu dat dringende advies aan bedrijven (van de Raad van Volksgezondheid) om standaard meer rust & hersteltijd in te bouwen. Waarover mijn vorige blog ging.
Maar hoe kun je ontspannen functioneren zolang het op je werk nog net zo ‘dynamisch’ is als altijd?
>> Volg je eigen wijsheid ✨
Vaak weet je prima wat je nodig hebt. Wat jou zou kunnen helpen om fijner te werken.
Als je er genoeg aandacht voor hebt.
Als je jezelf serieus neemt.
Punt is dat je zo bezig kan zijn met ‘doen wat anderen doen’ – met afstemmen op je collega’s en je daaraan aanpassen – dat je niet goed meer doorhebt hoezeer je jezelf daarmee te kort doet.
Want jij bent die anderen niet.
Jij hebt je eigen gebruiksaanwijzing.
In die zin ben je net als een plant: de één staat graag in de zon, de ander in de halfschaduw. De één wil dagelijks water, de ander maar eens in de week. 🌱
Die gebruiksaanwijzing volgen is geen luxe, maar een noodzakelijkheid voor bloei.

Wil jij echt van betekenis zijn met je kwaliteiten, dan is het noodzakelijk dat je jezelf geeft wat je nodig hebt. En luistert naar wat jij voelt dat goed voor je is.
Daar is vaak veel meer ruimte voor op je werk dan je denkt. Want je baas (of opdrachtgever) heeft je aangetrokken vanwege je kwaliteiten, en wil niets liever dan dat die goed uit de verf komen. Maar hij of zij weet niet precies wat jij daarvoor nodig hebt.
Dat weet jij alleen.
– Jij bent de enige die kan voelen of je wel of geen energie hebt voor een extra klus
– De enige die weet of je nog blij bent met je taken
– De enige die voelt of je uit balans aan het raken bent
Jouw bloei als professional hangt dus sterk af van de mate waarin je luistert naar je eigen wijsheid.
5 tips voor jou:
👤 Tip 1. Neem de signalen van je lichaam serieus. Leer je behoeftes kennen en geef er woorden aan.
😳 Tip 2. Leer je valkuilen kennen: daar waar jij vaak – overenthousiast – instapt en energie door lekt. Leer wat je nodig hebt om daaruit te blijven en je balans te houden.
🌈 Tip 3. Communiceer je behoeftes richting je werkgever en collega’s: Niet hard of met je kont tegen de krib maar op een hartelijke manier, waardoor je begrip kweekt bij anderen.
👀 4. Zie je onzekerheden onder ogen. Word bewust van eventuele angstige gedachtes over wat anderen van je denken, die je ervan weerhouden om te doen wat goed voor je is. Dit gaat om ‘afwijzingsgevoeligheid’: iets heel normaals, maar wel heel belangrijk om aan te pakken.
🩷 5. Misschien wel de belangrijkste tip: gun jezelf de ruimte om echt van betekenis te zijn. Om sensitief én krachtig te zijn. Stop met zelfkritiek en start met zelfcompassie.
Koester jezelf. Koester je waarde.
En volg je eigen wijsheid.
Je zult zien dat je de stress dan steeds makkelijker achter je laat en op een ontspannen manier van betekenis kunt zijn. Los van wat anderen doen.
Lfs, Annelies
Wil je meer handvatten om senstitief én sterk te kunnen zijn op je werk? >> Kijk hier.
Gratis adviesgesprek?
annelies@zilverkadecoaching
06 104 72 959
Laat van je horen en ik bel je terug.
Een eerste adviesgesprek is altijd gratis. Reserveer hieronder je afspraak in mijn agenda.