Ik kwam pas verder
toen ik stopte.
– Herman Finkers

Afgelopen tijd heb ik me weer heerlijk gelaafd aan bijscholing en allerhande nieuws op mijn vakgebied. Over de invloed van onze gedachtes op ons lichaam, over het oplossen van angstgevoelens via EMDR, en nog veel meer. Zo bere-interessant allemaal! Er gebeurt zo veel de laatste tijd op het gebied van de neurowetenschap en het brein, dat ik soms oren en ogen te kort kom.

Leuk voor je, denk je misschien. Maar zo makkelijk is het niet. Want als je behalve nieuwsgierig en gedreven óók sensitief bent, dan zorgt al die interessante informatie al snel dat je overprikkeld op de bank zit. Je hoofd kan niet meer, zit overvol en kan weinig meer verdragen. En dan duurt het wel even voor je weer verder kan.

Sensitief zenuwstelsel

Iets in je wil véél doen, een ander deel stapt op de rem. Een euvel van veel HSP-professionals. Aan de ene kant heb je het vermogen om veel informatie op te pikken en verbanden te leggen, terwijl je aan de andere kant een zenuwstelsel hebt dat door al die input snel overbelast is.

Balans, balans, balans

BALANS, BALANS, BALANS. Het is mijn mantra en waarschijnlijk ook het jouwe. De eeuwige zoektocht naar evenwicht tussen bevlogen actie en voldoende rust om te herstellen. Tussen aan- en uitstaan. Want dat gevoelige zenuwstelsel, dat hebben we nu eenmaal en daar hebben we goed voor te zorgen als we onze doelen willen bereiken. Anders kan het leiden tot burn-out en langdurige verstoring van je zenuwstelsel.

Hersteltijd geeft helderheid

Neem je op tijd rust om te herstellen, dan krijgen je zenuwstelsel en je brein de kans om alles goed verwerken, op een rij te krijgen en ruimte te maken voor nieuwe informatie. Waarna jij weer kunt doen waar je goed in bent. Dat herstellen gebeurt trouwens helemaal vanzelf terwijl jij aan het relaxen bent. Net zoals dat gaat in je slaap.

Zelf kreeg ik op een moment van rust het idee voor een overzichtelijke checklist met ’10 belangrijke aandachtspunten voor de sensitieve professional’. Als houvast bij de overload aan tips die via de media tot je komen. Een handige checklist om goed te kunnen zien waar je al goed zit en waar je nog wat te doen hebt, als je:

  • gevoelig én krachtig wilt zijn,
  • goed in balans wilt blijven,
  • je doelen wilt bereiken.

Gratis adviesgesprek?

annelies@zilverkadecoaching
06 104 72 959
Laat van je horen en ik bel je terug.
Maak afspraak
Download hier gratis

Dus wat je ook doet de komende tijd, ik wens je veel bevlogen acties én een fijne hersteltijd!

– Annelies

Een adviesgesprek is altijd gratis.

afspraak maken

Reageer