Waarom toch die angst?

Ineens voelen je benen zwabberig, je hart gaat tekeer en het zweet breekt je uit. Je voelt angst en wilt weg! Maar waarom? Zo ontzettend spannend is de situatie toch niet?

Een reactie op iets van vroeger

Het is een vervelende situatie die veel mensen kennen. Je voelt angst en paniek terwijl je wéét dat het eigenlijk onzin is. Het geeft aan hoe groot de invloed is van het onderbewuste. Want die paniek lijkt voort te komen uit iets wat je NU beleeft, maar heeft zijn oorsprong meestal in een gebeurtenis EERDER in je leven.

Het raakt aan een gebeurtenis waar je ooit erg van geschrokken bent. En waarbij je eventjes het gevoel had de controle te verliezen. Dat kan een ernstig ongeluk zijn geweest, maar ook iets subtielers zoals een onverwachte afwijzing (als kind of als volwassene), een moment waarop je gevoel had publiekelijk te falen of een heftige boodschap kreeg. Voorvallen die je vaak helemaal niet linkt aan de angst van nu.

Angst en paniek komen voort uit een gevoel van controleverlies.

Trauma

Wat je ooit is overkomen – zo’n moment van controleverlies – heeft in je brein iets teweeggebracht wat we ‘trauma’ noemen. Je brein kon op dat moment niet goed kan vatten wat er gebeurde. Het wílde wel een gestructureerde, begrijpelijk herinnering van het voorval maken, maar kón het niet. Losse flarden van het gebeurde bleven maar door je hoofd spoken. Want je brein houdt niet van onbegrijpelijke zaken, zeker niet als het om jouw veiligheid gaat.

Je brein wil je beschermen

Om je te beschermen voor nóg zo iets naars, heeft je brein het moment van controleverlies onmiddellijk opgeslagen als GEVAARLIJK. Dat wil zeggen: de zintuiglijke indrukken van dat moment. Alles wat je in die seconde zag-hoorde-rook-proefde-voelde, heeft het per direct geregistreerd als belangrijke tekens van gevaar. (In de amygdala – het alarmcentrum in je hersenen.)

Om je in de toekomst te kunnen beschermen, slaat je brein schrikmomenten op als teken van gevaar.

Plotseling in paniek

Zo kan het gebeuren dat je (jaren later) op een plek bent waar je stress voelt, zonder dat je snapt waarom. Je brein signaleert daar dan namelijk enkele van die eerder opgeslagen alarmsignalen: een bepaald soort licht of geluid, een bepaalde ruimte, iemands lichaamshouding of wat dan ook. Ze zorgen ervoor dat in je lichaam alle alarmbellen afgaan. Je hartslag verhoogt, je bloeddruk stijgt, de adrenaline giert door je lijf. Alles in je maakt zich klaar om te vluchten of te vechten. Ook als je met je hoofd weet dat de situatie wél veilig is.

Angst breidt zich uit

Wat het lastig maakt is dat zo’n paniekmoment op zichzelf ook weer een gevoel van controleverlies kan geven. Waardoor ook de zintuiglijke indrukken van dát moment in je amygdala terecht komen en je in nog meer situaties stress gaat voelen. Angst kan zich op die manier als een olievlek uitbreiden over je leven.

Een onbewust proces

Het gevaar-detectiesysteem van je lichaam functioneert compleet automatisch, buiten je ratio om. Daarom heb je meestal geen idee waarom je je angstig voelt in bepaalde situaties. Je paniekreactie is een onbewust proces. Dat is handig als je leven écht in gevaar is, maar zeer onhandig als dat niet zo is.

Hoera! Je kunt de angst stoppen

Het goede nieuws is: je kunt angst en paniek stoppen. Er zijn tegenwoordig technieken waarmee je je alarmsysteem als het ware kunt leegmaken – resetten. De momenten van controleverlies worden dan geneutraliseerd en omgezet in gewone herinneringen. De alarmfunctie is eraf.

Angst kan verdwijnen als je je alarmsysteem een reset geeft. De angst wordt opgelost – je voelt je veilig.

Je voelt je veilig

Voorvallen die je eerst nog hartkloppingen bezorgden of een rotgevoel, worden door deze reset-methodes ineens veel onschuldigere situaties waarbij je je prima red. Je hart en ademhaling blijven rustig. Je bent ontspannen, in balans. Sterker nog: je kan je je paniekgevoel vaak niet eens meer voor de geest halen. De angst is opgelost – je voelt je veilig.

Eenvoudige oefeningen

Technieken waar ik hele goede ervaringen mee heb, zowel bij mezelf als bij cliënten, zijn die van LIVE THE CONNECTION® en de Woosh-methode. Wetenschappelijk onderbouwde technieken die inwerken op het brein en het onderbewuste. Het is enigszins te vergelijken met EMDR of EFT, maar dan eenvoudiger. De oefeningen werken snel en zijn voor iedereen te doen.

Wil je loskomen van je angst?

Wil jij ook loskomen van stress en je lichaam bevrijden van angst en paniek?
Maak dan een afspraak. Een eerste adviesgesprek  is altijd gratis.

Afspraak maken

Wil je reageren op dit blog? Heel fijn. Dat kan onderaan deze pagina.

Gratis adviesgesprek

annelies@zilverkadecoaching
06 104 72 959
Laat van je horen en ik bel je terug.
Afspraak maken

Sensitieve professionals

In mijn praktijk begeleid ik veel sensitieve professionals. Gedreven mensen die tegelijkertijd behoorlijk gevoelig zijn. Heb jij dat ook?
Door het loslaten van spanning en blokkades, komen je kwaliteiten veel beter tot hun recht en kan juist jij van grote betekenis zijn.
Tips & inspiratie ontvangen?
Geef je op voor Zilverkadepost onderaan deze pagina.

Reageer